کد خبر : 1901
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 مرداد 1404 - 14:23

همیشه راه دوم را انتخاب کردم!

همیشه راه دوم را انتخاب کردم!
در آستانه روز خبرنگار، گفت‌وگویی صمیمی با سید حبیب قاآنی

 

 

در آستانه روز خبرنگار، گفت‌وگویی صمیمی با سید حبیب قاآنی ـ از چهره‌های باسابقه و پرتجربه رسانه‌ای کشور ـ انجام دادیم.
او که از سال ۱۳۷۶ با فعالیت در هفته نامه توس وارد این حرفه شده، و سابقه فعالیت در روزنامه همشهری،خبرگزاری مهر،آرمان روابط عمومی،سیاست روز و همچنین معاون موسسه وسردبیر بخش آنلاین روزنامه قدس را در کارنامه خود دارد پس از بازنشستگی ،اینروزها بیکار ننشسته و مدیریت پایگاه‌های خبری «چمدان خبر» و «تئاتر آنلاین» را بر عهده دارد.

حضور در رسانه

قاآنی درباره ورودش به عرصه خبرنگاری می‌گوید: «یکی ازعلایق شخصی من نوشتن و نقد فیلم بوده که باعث شد حتی درکنکور رشته هنرشرکت نمایم ولی بعد از قبولی با درنظر گرفتن هزینه های بالای این رشته در تهران ترجیح دادم از طریق رشته علوم ارتباطات اجتماعی به کار روزنامه نگار و نوشتن در حوزه ای که علاقه دارم برسم،ابتدا در هفته نامه توس شروع به نوشتم کردم ولی با تعطیلی این هفته نامه،همکاریم را با روزنامه قدس و صفحه فرهنگ و هنر آغاز کردم که این همکاری منتهی به همکاری رسمی من با این رسانه شد.

خبرنگار خوب کیست؟

او ویژگی‌های یک خبرنگار حرفه‌ای را چنین برمی‌شمارد: بنظرم صداقت، دقت، آگاهی اجتماعی و جسارت ویژگی های یک خبرنگارخوب می تواند باشد و در نهایت خبرنگار خوب خبرنگاریست که بی‌طرف اما مسئول است.

چالش‌ها و عبور از آن‌ها

قاآنی با بیان اینکه چالش‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از کار رسانه‌اند، می گوید: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، محدودیت در دسترسی آزاد به اطلاعات است. بارها در مسیر تهیه گزارش‌های تحقیقی یا تحلیلی، با نبود شفافیت یا پاسخ‌گویی دستگاه‌ها مواجه می‌شدیم. در چنین مواقعی، یا باید دست از موضوع می‌کشیدیم یا با روش‌های خلاقانه و ارتباطات گسترده‌تری به منابع جایگزین می‌رسیدیم. من همیشه راه دوم را انتخاب کردم.

وی ادامه می‌دهد: چالش بعدی، فشارهای بیرونی و بعضاً سانسورهای بی‌دلیل بود. یاد گرفتم که به جای برخورد احساسی، با زبان حرفه‌ای و استناد دقیق، از کارم دفاع کنم. حفظ اصول اخلاقی، داشتن نگاه غیرسیاسی و تمرکز بر منافع عمومی، همیشه برایم راهگشا بود.

رسانه‌های تخصصی، نقطه عطف کار حرفه‌ای

سید حبیب قاآنی، موفق‌ترین و اثرگذارترین بخش کارنامه رسانه‌ای خود را راه‌اندازی و هدایت رسانه‌های تخصصی می‌داند و می گوید: راه‌اندازی “چمدان‌خبر” در حوزه گردشگری و “تئاترآنلاین” در حوزه هنرهای نمایشی، مسیری نو را در کار رسانه‌ ایی من گشود.

وی در این باره می‌گوید: چمدان‌خبر با تمرکز بر اخبار، تحلیل‌ها و دغدغه‌های صنعت گردشگری، رسانه‌ای شد که همزمان هم مورد توجه فعالان این صنعت و هم مراجع تصمیم‌گیر قرار گرفت. ما سعی کردیم تنها بازتاب‌دهنده رویدادها نباشیم، بلکه نگاه تحلیلی و انتقادی نیز داشته باشیم از نقد سیاست‌ وبرنامه های نادرست گرفته تا معرفی ظرفیت‌های مغفول گردشگری داخلی.

او همچنین درباره تئاترآنلاین می‌افزاید: ایده راه‌اندازی این پایگاه،متعلق به دوست و همکار خوبم محمد جواد عبدی است و سایت پاسخ به خلأ مزمن در پوشش حرفه‌ای و تخصصی اخبار تئاتر و هنرهای نمایشی بود. ما تلاش کردیم ضمن حمایت از هنرمندان مستقل، بستری برای دیده شدن اجراهای کمتر شناخته‌شده و تعامل بیشتر مخاطبان با هنر صحنه فراهم کنیم. خوشبختانه امروز تئاترآنلاین به یکی از مراجع معتبر پوشش اخبار تئاتر بدل شده است.

قاآنی معتقد است رسانه‌های تخصصی، آینده رسانه را رقم می‌زنند و این مسیر را همچنان با علاقه و انگیزه ادامه خواهد داد.

برای نسل جوان چه باید گفت؟

قاآنی خطاب به جوانان می‌گوید: خبرنگاریعنی مطالعه، تحلیل و صبرو شغل خبرنگاری هم فقط انعکاس رویداد نیست بلکه باید تأثیرگذار بود.

او روز خبرنگار را فرصتی برای دیده شدن زحمات اهالی رسانه می‌داند و می‌افزاید: در این روز باید هم قدردان بود و هم مطالبه‌گر. باید جایگاه خبرنگاران را با حمایت‌های صنفی و ارتقای سواد رسانه‌ای، تقویت کرد.

نقش خبرنگار در جامعه امروز؟

در روزگاری که شایعه‌پراکنی و بی‌اعتمادی رشد کرده،فیک نیوزها رشد قارچ گونه گرفتند و کانال بی هویت خبری زیاد شده خبرنگاران باید پیش‌قراولان آگاهی، امید و حقیقت‌گویی باشند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.